Lisatud 25.08.2017

Autor: Indrek Jakobson, www.accelerista.com

Citroën C3 -l on ilus ja omanäoline disain

Sobib üksikuile ja pere teiseks autoks

Hind alates10 500 eurost

Kui Briti kuninganna alam Mark Lloyd asus Citroëni disaineriks, ootasid skeptikud sealt mitte vähemat, kui kättemaksu prantslastele kaotuse eest Saja-aastases sõjas. Inglase asumine ikoonilise prantsuse autotootja (kes ka riigi presidenti sõidutab!) kujundajaks tundus pühaduseteotusena.

Lloyd aga võttis Citroëni väikeautode disainikeele ja keeras selle pea peale. Kõik kumerused muudeti kandiliseks, säilitades vaid ümarad nurgad. Peamiseks elemendiks sai ringi ja ellipsi asemel ristkülik, vaid rattad pääsesid sellest. Tulemuseks oli midagi rabavat – Citroën C4 Cactus.

Edust tiivustatud Lloyd jätkas samas vaimus. Ta jätkas sama platvormi ja kujundusega, loobus üle võlli lahendustest nagu diivanikujuline esiiste või kohvrit meenutav kindalaegas ning uus Citroen C3 oligi sündinud!

C3 esimene põlvkond vahetas välja Citroën Saxo aastal 2002. Käesolev kolmas põlvkond nägi ilmavalgust 2016 aastal. Kuidas see välja kukkus, andsid meile vastuse nii linnas kui maanteel, kruusal ja asfaldil läbitud ligi 1300 testikilomeetrit.

SISERUUM

Sisemuses valitseb retrostiil, erinevaid riidest ja nahast elemente on kombineeritud odava plastmassiga. See lisab omapära ja säästab tootmiskuludelt, kuid ei tundu kestlikuna. Kaalusäästu ja kokkuhoiu nimel näiteks puuduvad uste kohal sangad, kuid õnneks on säilinud riidenagid. Istmed on pehmed, väga mugavad ja ei väsita ka pikal reisil.

C3 on pisut alla 4 meetri pikk ning sisuliselt on tegu autoga kolmele. Tagaistmel napib ruumi, kuid selles autoklassis ei olegi eeldatud omaniku lösutamist tagapingil ega viie täiskasvanuga pikkade vahemaade läbimist. Ja kui seda vahel juhtubki, jääb kauaks meelde siduv küünarnukitunne.

Kindalaegas on leidlikult uputatud kaugele armatuurlauda. See mahutab üllatavalt palju, võimaldab parempoolse esiistme ettepoole nihutada ja tagaistujale rohkem ruumi anda. Nii võib paigutada paremale üksteise taha nii kaks täiskasvanut kui ka lasteistmed, sest seda võimaldavad Isofix kinnitused. Juhi selja taha mahub aga napilt vaid arvutikott.

Tagaistmete 60/40 kokkuklappimine on tavapärane, 300 l pakiruumi on hea tulemus. Juhi käetugi on saadaval lisavarustuses. Pardakompuutri eesti keel on veidi etemal kui google translate tasemel. Üksikute fopaadega, aga muidu täiesti OK.

Armatuurlaua keskel paiknevas 7-tollises infoekraanis on ka kliimaseadme reguleerimise funktsioon ning kõik muud seaded. See algul häirib, kuid tegelikult on toimiv lahendus tänu suurele ekraanile ja heale paigutusele. Õnneks on säilinud helitugevuse reguleerimise nupp ning heli kvaliteediga võib igati rahule jääda.

JÕUALLIKAD JA KÄIGUKASTID

Proovisõiduautod olid varustatud 110 hj bensiini- ja 75 hj diiselmootoriga. Neist esimene omab tiitlit „Engine of the year“ ja proovisõidu järel võib öelda, et igati asja eest! Bensiinimootor on vaikne ja erk, veab hästi kõigil pööretel ning on väga hästi tasakaalustatud. Mingit vibratsiooni ega muid 3-silindrilise puudusi pole. Ka diiselmootor on tubli ja säästlik, kuid turboviive on tuntav ning annab oma joomakommetest, eriti külmalt, üsna valjuhäälselt teada.

Käigukastidest on valikus viiekäiguline manuaal ning klassikaline 6-käiguline automaat. Kumb valida, on maitse asi, sest olulisi eeliseid ühel teise ees pole.

Manuaal on pika ja ebatäpse käiguga, kuid mootori pöörded jäävad madalaks vaid viiele käigule vaatamata. Automaat teeb oma töö ära, kuid mõnikord koperdab ning pole võrreldav kahe siduriga käigukasti mugavuse ja kiirusega. Kõik mootorid vastavad kehtivale kõrgeimale, Euro 6 standardile.

VARUSTUS

Tasemeid on kolm. Ka madalaimal sisaldub üht-teist vajalikku, näiteks püsikiirushoidja, kuid populaarseimaks on osutunud kõrgeim ehk shine-varustus. Üleilmselt läheb kaubaks shine-varustusega autosid pool müügist, Eestis üle kolmveerandi.

Olemas on Apple CarPlay, mis võimaldab kuvada telefoni sisu auto ekraanile ning sellega lausa häälega suhelda. Androidi-omanikele on Android Auto ja MirrorLink valmidus (mis aga Eestis veel ei tööta!), kuid ilma selleta pole võimalik ka bluetooth handsfree kasutamine.

Uudne on pardakaamera ConnectedCAM, mis salvestab nii videot ja fotosid, kui ka avariihetkel toimunut 30 sekundit enne ja 60 pärast õnnetust. Kaamera on varustatud GPS-ga, seda saab WiFi kaudu ühendada nutiseadmega ning sisu alla laadida välisele mäluseadmele.

SÕIDUKOGEMUS

Kuigi väliselt on diisel- ja bensiinimootoriga autod äravahetamiseni sarnased, on sõidukogemus täiesti erinev. Bensiinijooja vedrustus on häälestatud kiireks sõiduks ja seega pigem jäigapoolne, samas linnatänavail käitub C3 nagu iga teinegi supermini. Maanteel realiseerib ta aga oma trumbid kiiresti.

Kuigi rool ei pruugi ebatäpsusi andestada ja see pikapeale väsitab, siis kerge kere koos nurkadesse paigutatud ratastega loovad kartautoliku stabiilsuse. Puhas sõidurõõm!

Diiselmootoriga auto on aga teisest puust. Veermik on häälestatud pehmusele ning teravust napib. Samas on auto maanteel üllatavalt stabiilne ning ei lase külgtuulest end häirida ka suurtel kiirustel.

Tuulekohin legaalsetel kiirustel praktiliselt puudub. Rattakoobastest pärinevad helid on siiski üsna tuntavad ning karedamal teekattel selgelt kuulda. Täiendav müratõrje ei teeks paha.

Just sõidukogemus on see, mis koos lustaka kahevärvilise välimusega juhi suu tahtmatult naerule viib ning garanteerib hea tuju nii linnas kui maanteel.

HIND JA ÜLALPIDAMISKULUD

Hinnad algavad 10 500 eurost ning tippvarustuses 110 hj mudel maksab 14 900 €, samaväärne diiselmudel ligi 2500 võrra enam. Selle hinnavahe tagasi teenimiseks tuleb igal aastal ligi 25 tuhat kilomeetrit sõita – ja nii kümme aastat järjest! Põhjalikumalt saab hinnakirjaga tutvuda siin Citroën on aastaid teinud tööd kvaliteedi parandamise nimel ja tulemused on paranemas, siiski on Saksa TÜV tabelis C3 ikka teises pooles ning ülespoole rebimine pole lihtne. Ka JD Power vastupidavusuuring paigutab Citroëni keskmike hulka, kuid ikkagi tagumisse poolde. 6-aastane garantii peaks aga andma omanikule piisava hingerahu.

Bensiinimootoriga auto keskmiseks kütusekuluks jäi proovisõidu lõpul 6,2 ning diiselautol 4,5 l/100 km. Tegu on üsna realistlike numbritega, sest ametlik kulu on vastavalt 4,9 ja 3,2.

KOKKUVÕTTEKS

Citroën on tänu uudsele disainile ja mootoritele loonud väikeauto, mis näeb ilus välja mitte ainult frankofiilide meelest ning sealjuures sõidab hästi. Konkurente on tal mõistagi palju – alustades kontsernikaaslasest Peugeot 208'st kuni hiljuti testitud Suzuki Swiftini välja. Accelerista ostusoovitus on 110 hj manuaalkastiga Shine varustusega mudel.

PLUSSID

Suurepärane 110 hj bensiinimootor

Ilus ja omanäoline disain

Nauditavad sõiduomadused

MIINUSED

Android telefonidega bluetooth käed-vabad ei tööta

Napp ruum tagaistmel

Töölaua versioon